iklan

hemo.... hemo.... hemo....

Aku sebenarnya dah tak larat nak buat hemodialisis. Yelah orang habis kerja boleh relax kat rumah. Sambil baring-baring dan makan keropok boleh tengok tv. Tapi aku pukul 4.00 keluar dari pejabat terus pergi pusat dialisis. Pukul 4.30/4.45 siap cucuk duduklah kat kerusi tu empat jam. Habis dialisis lebih kurang kul 8.30/8.45 malam. Pas tu nak tunggu staff nurse cabut jarum dan sebagainya dah pukul berapa dah. Sampai rumah kul 9 lebih. Aduh.... Yang paling menyakitkan hati nurse baru tu dahlah tak tukar glove yang dia pakai. Lepas siap dia buat sorang pesakit ni terus gi angkat bakul sampah pas tu tak reti nak tukar glove dan terus buat kat aku plak. Waktu dia belajar dulu takkan cikgu dia tak ajar, satu patient satu glove. Macam aku pulak yang belajar kejururawatan. Kalau jadi apa-apa kat aku nanti aku tak teragak-agak nak menyaman diaorang.

Tak de ke orang yang sanggup derma buah pinggang kat aku. Tak ada ke yang kesian kat aku. Kalau takut nak derma buah pinggang, korang dermalah duit sorang sikit kat aku. Boleh gak aku buat transplan kat cina. Aku sendiri pun tak tahu sampai bila aku boleh bertahan. Tangan aku pun dah hancur sebab asyik dicucuk je. Teringin rasanya jadi orang yang sihat. Macam dulu-dulu. Boleh buat kerja macam biasa. Boleh pergi sana-sini tanpa rasa risau. Boleh minum air banyak-banyak. Entahlah. Tuhan sajalah yang tahu................

Makan roti potato dengan air nescafe sementara buat rawatan dialisis.

Termenung memikirkan masa depan negara

Sedang membuat rawatan hemodialisis. Macam nilah tangan aku selama empat jam

Sebelum buat hemodialisis. Dah hancur dan betapa buruknya keadaan tanganku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan