iklan

Cerita nak raya

Nak cerita sikit pasal pengalaman saya beraya tanpa mama. Sebelum ni, kalau nak raya jer cakap ngan arwah nak makan apa semua dia yang masak. Bila dia suruh anak-anak tolong, kami mesti cakap “alah... nantilah”. Last-last arwah mama yang buat semua. Sekarang baru saya menyesal tak sudah. Nak masak pun tak tau.

Nak dijadikan cerita hari Ahad sebelum raya tu, pagi-pagi lagi saya dah keluar beli barang ngan Along. Berapa banyak kedai yang saya pergi pun tak taulah sebab banyak barang yang dah habis. Mana tidaknya, orang pergi beli awal-awal. Kami last minit baru nak cari barang.

Tengah hari baru sampai rumah. Itu pun tak semua barang yang saya nak dapat dibeli. Hajat di hati nak buat rempeyek. Saya pun bancuh bahan-bahan untuk buat rempeyek. Bila goreng tu, alamak.... rempeyek saya jadi macam kuih cucur pulak. Puas dah diejas. Tapi tak jadi-jadi gak. Hmmm... akhirnya tong sampah tempat dia.

Pas tu kerja saya goreng kacang pulak untuk buat kuah kacang. Tapi bukan sayalah yang masak sebab saya tak pandai masak. Nasib baik adik lelaki saya pandai buat kuah kacang. Kalau tak kesian abah tak dapat makan kuah kacang. Dah buat-buat semua kerja tu sampai ke malam saya dah tak larat. Penat. Tapi disebabkan anak sedara nak makan cornflakes madu saya gagahkan jugak. Habis buat cornflakes madu saya cakap ngan abah esok pepagi saya bangun masak rendang.

Pagi raya pukul 5 pagi saya dah bangun. Nak masak rendang konon-kononnya. Bahan-bahan yang nak dikisar semua dah buat malam tu. Saya kejut along suruh tolong masak. Tapi hampeh... dia pun tak tau masak. Apa lagi saya pun google resipi pas tu masak. Haaaahaaahaaa. Akhirnya rendang saya menjadik jugak uolssssss. Kembang kempis lubang hidung saya. Bangga tau. Walaupun rempeyek saya tak jadi, sekurang-kurangnya rendang saya menjadi. (Sambil mendabik dada tanda riak).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan